چشم عجیب مشتری!

این روزها، روزهای تصاویر عجیب و منحصر به فرد نجومی است. چند روز گذشته بزرگ‌ترین لکه خورشیدی در سال‌های اخیر توجه منجمان را به خود جلب کرده بود. کافی بود با یک فیلتر مناسب به خورشید نگاه کنید تا یکی از عجیب‌ترین و بزرگ‌ترین لکه‌های خورشیدی را شاهد باشید. اکنون دیگر این لکه پشت خورشید رفته است و باید دید چند روز بعد چگونه و در چه ابعادی باز می‌گردد.
بسیاری از منجمان آماتور با تلسکوپ‌های آماتوری شب‌ها به رصد مشتری و حرکت قمرها به دور این سیاره می‌پردازند، یکی از زیباترین لحظه‌های رصد مشتری هنگام بیرون آمدن یک قمر از پشت مشتری یا هنگامی است که سایه یکی از قمرها روی سطح سیاره می‌افتد. در روزهای گذشته تقارن سایه یکی از قمرها با لکه سرخ مشتری که خود از جاذبه‌های رصدی این سیاره است یکی از زیباترین تصاویر نجومی هابل را خلق کرده است.
تلسکوپ فضایی هابل با تازه‌ترین تصویری که از مشتری منتشر کرده همه را شگفت‌زده کرده است. تصویری عجیب، خلاقانه و حیرت‌آور که نقش اصلی آن بزرگ‌ترین سیاره و بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی بوده‌اند.
در این تصویر، سایه گانیمد، یکی از چهار قمر گالیله‌ای مشتری دقیقا روی لکه سرخ یا همان چشم مشتری افتاده است. طوفان عظیم و دائمی مشتری که به خاطر شباهتش به چشم مشتری معروف است، حالا در این تصویر یک مردمک هم دارد که زیباییش را دو چندان کرده است.
در واقع این تصویر زیبا با یک ترفند ساده هنگامی گرفته شده است که سایه گانیمد از جلوی طوفان ۱۶۰۰۰ کیلومتری مشتری عبور کرده است.


منبع:http://www.nojum.ir/