ویژگی های مغز و راه کار هایی برای تقویت این ویژگی ها . . .

ویژگیهای نیمکره راست مغز:


1.سمت چپ بدن را هدایت می کند.
2.مرکز درک تصاویر و مقررات است.
3.درک رنگ و لحن صدا در این قسمت است.
4.قدرت تشخیص چهره ها را دارد.
5.قدرت حل معما را دارد.
6.تخیل و خواب در این ناحیه است.
7.قدرت خلاقیت و کشف کردن دارد.
8.ویژگیهای زنانه دارد.
9.ورزش و حرکات موزون بدن در این ناحیه است.
10.استعداد موسیقی در این ناحیه است.
11.حس لامسه و درک اشیاء به صورت سه بعدی در این قسمت است.
12.جهت یابی توسط این قسمت مغز صورت می گیرد.
13.با هنرهای نقاشی و طراحی سروکار دارد.
14.مرکز احساسات و عشق و دوست داشتن دیگران است.
15.ادراک آن کل نگر است.
16.قدرت نظم و طبقه بندی ندارد.
17.قدرت درک ریاضیات و فلسفه را ندارد.
18.مهارت مدیریت را ندارد.
19.خلاقیت و ذوق هنری ندارد.


موانع پرورش نیمکره راست:


افکاری که مانع رشد و تکامل نیمکره راست می شوند عبارتند از:
1.من باید همیشه جدی باشم.
2.حق اشتباه کردن ندارم.
3.من باید عاقلانه عمل کنم وگرنه ....
4.کاری که انجام می دهم باید خوشایند دیگران باشد.
5.اگر از نتیجه ی کاری مطمئن نیستم نباید انجام دهم.
6.همیشه دنبال رو آدمهای موفق باشم و شیوه ی عمل آنها را تقلید کنم.
7.بر این باور باشم که آدم موفق کسی است که در انجام کارها همیشه ساده ترین و کوتاه ترین راه را برود.

 

راههای تقویت نیمکره راست:


1.به مسائل به صورت کلی نگاه کنید نه جزئی.
2.سؤالهای اگر و یا آنگاه بپرسید و پاسخهای متفاوت پیدا کنید.
3.به خود مجال خیال بافی و فکرهای تخیلی بدهید.
4.از گردش در طبیعت لذت ببرید و به اصوات و رایحه ها توجه کنید.
5.بازی های فکری داشته باشید.
6.یادگیری را همیشه با کشیدن شکل و طرح انجام دهید.
7.نقاشی و طراحی را بیاموزید.
8.رمان بخوانید و داستان را به شکل تصویر در ذهن مرور کنید.
9.بیشتر نگاه و مشاهده کنید تا اینکه فقط گوش فرا دهید.
10.تصویر آرزوهای خود را در آینده ببینید.
11.بدنبال ارتباطات بین افراد و اشیاء و موضوعات باشید.
12.بچه گانه فکر کنید و حس زیبا شناسی خود را تقویت کنید.
13.در تحقیقات و کارها، قدرت ریسک داشته باشید.
14.در رساندن مطلب به دیگران یا درس خواندن از مثال یا استعاره استفاده کنید.
15.دیگران را دوست بدارید، احترام بگذارید و تشکر کنید.

 


ویژگی های نیمکره چپ مغز:


1.قسمت راست بدن را کنترل می کند.
2.ریاضیات و فلسفه را دوست دارد.
3.نظم و طبقه بندی کردن را دوست دارد.
4.همیشه منطقی و تحلیل گر با کارها برخورد می کند.
5.با تنوع در زندگی مخالف است.
6.مرکز بخاطر سپردن کلمات و اعداد است.
7.مرکز حرف زدن و دستور زبان و ترتیب کلمات است.
8.ویژگی مردانه دارد.
9.با جزئیات سروکار دارد.
10.از انتقاد دیگران هراسان است.
11.پردازش اطلاعات و طبقه بندی را به عهده دارد.
12.عجول است و حوصله ندارد.
13.هر چیز را فقط با حرف زدن توضیح می دهد و قدرت توضیح مطالب با مثال  و شکل را ندارد.
14.قدرت تخیل ندارد.
15.استعداد موسیقی و نقاشی ندارد.
16.قدرت خلاقیت و کشف ندارد.

 

موانع پرورش نیمکره چپ:

 

داشتن عقاید زیر مانع از پرورش نیمکره چپ می شود.
1.نظم داشتن در زندگی به معنای محدودیت است.(آزادی یعنی نداشتن چارچوب)
2.ریاضیات و اینگونه دروس خسته کننده است و من به هر زحمتی شده نباید با آنها روبرو شوم.
3.توجه به جزئیات، تلف کردن وقت است.
4.نوشتن مطالب در زمان مطالعه، وقت گیر است و مرا خسته می کند.


راههای تقویت نیمکره چپ:


1.جدول حل کنید.
2.کارهای هر روز را با جزئیات مشخص یادداشت کنید و برنامه ریزی داشته باشید.
3.زمان مطالعه و درس خواندن، خلاصه برداری کنید.
4.سعی کنید هنگام گوش دادن، مطالب را به حافظه بسپارید.
5.افکار منطقی را تقویت کنید.
6.برای انجام کارها آنها را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید و مرحله به مرحله کارها را انجام دهید.
7.مطالعات ریاضیات و فلسفه را جزو برنامه های خود قرار دهید.
8.بازی شطرنج و پازل را تمرین کنید.
9.مهارتهای مدیریتی را بیاموزید.
10.در طبیعت برای لذت بردن بیشتر از حس شنوایی استفاده کنید.
11.سخنوری و کنفرانس دادن را تمرین کنید.

 

شکوفایی خلاقیت و نوآوری کاربردی

 

ویژگیهای تفکر در چهار ربع مغز

 

ویژگی های تفکر در ربع اول:

تفکر ربع اول، واقعی، تحلیلی، کمی، فنی، منطقی استدلالی و انتقادی است. این ربع با تحلیل داده ها، ارزیابی ریسک، آمار، بودجه های مالی و محاسبات، همچنین با سخت افزار فنیف حل مسئله تحلیلی و تصمیم گیری بر اساس منطق و استدلال سروکار دارد. فرهنگ ربع اول، ماده گرایانه، آکادمیک (آموزشگاهی) و مستبدانه است. این ربع، عملکردگرا است.
 
موضوع ها و حرفه های مورد پسند:

 

افرادی که تفکر ربع اول را ترجیح می دهند، ترجیحاتی نیز برای موضوعهای خاصی در حرفه های مشخص دارند. قلمروهای درسی مورد پسند آنها، حساب، جبر و حسابداری به علاوه علوم و فناوری است و در مجموع مهندسان، تحلیل گران و تکنسین ها، بانکداران و فیزیکدانان، تفکر ربع اول را ترجیح می دهند.
 
افرادی که تفکر ربع اول دارند، درباره «خط پایان» یا «دریافت واقعیتها» یا «تحلیل انتقادی» صحبت می کنند. به این افراد «خوره اعداد» یا «ماشین های انسانی» نیز گفته می شود.

اگر شما یک متفکر ربع اول باشید، ترجیح می دهید به صورت زیر بیاموزید و رفتار کنید:
 
_جمع اوری داده ها و اطلاعات.
_سازماندهی منطقی اطلاعات در یک چارچوب، نه تا آخرین جزء.
_گوش کردن به سخنرانی های اطلاعاتی.
_مطالعه کتب درسی(بیشترین کتب درسی برای متفکرین ربع اول نوشته شده اند).
_مطالعه مسائل و راه حل های نمونه.
_تفکر همراه با تولید ایده.
_انجام تحقیقات کتابخانه ای.
_انجام تحقیق با استفاده از روش علمی.
_فرضیه سازی و سپس آزمون فرضیه برای اینکه دریابید آن فرضیه درست است یا نه.
_قضاوت در مورد ایده ها بر اساس واقعیات، معیارها و استدلال منطقی.
_انجام مطالعات موردی فنی و مالی.
_سروکار داشتن با سخت افزار و اشیاء تا با افراد.
_سروکار داشتن با واقعیت و زمان حاضر تا با امکانت آینده.
_سفر به فرهنگ های دیگر برای مطالعه مصنوعات فنی.

فعالیتهایی برای تمرین تفکر ربع اول:


_در مورد موضوع یا مسئله ای خاص، اطلاعات جمع آوری کنید.
_اطلاعات جمع آوری شده را به طور منطقی دسته بندی کنید.
_نمودار، فلوچارت و طرح کلی از اطلاعات و داده ها تهیه کنید.
_در مورد موضوعی خاص، یک تحقیق کتابخانه ای ساده انجام دهید.
_با مطالعه در مورد ماشینی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، کارکرد آن را دریابید.

_اجزای یک وسیله کوچک از کار افتاده را از هم جدا کنید. کشف کنید که با هر یک از اجزا چه کاری می توانید انجام دهید.
_یک موقعیت مسئله ای جاری را در نظر بگیرید و آن را به اجزای اصلی اش تجزیه کنید.


 
ویژگی های تفکر در ربع دوم:

 

تفکر ربع دوم، سازمان یافته با توالی، کنترل شده، محافظه کار، ساختار یافته، مشروح، منظم و با پشتکار است. سروکار آن با اجرا، طراحی تاکتیکی، شکل سازمان یافته، به اجرا در آوردن راه حل، حفظ وضع موجود و اگر های امتحان پس داده است. فرهنگ آن سنتی، بوروکراتیک و قابل اعتماد است. تولیدگرا و وظیفه طلب است.
 
موضوع ها و حرفه های مورد پسند:

 

افرادی که تفکر ربع دوم را ترجیح می دهند، دوست دارند که موضوعات مختلف بسیار ساختار یافته و با توالی سازماندهی شده باشند. طراحان، بوروکرات ها، مدیران اجرایی و دفترداران، نمایانگر تمایل فکری ربع دوم هستند. افرادی که ربع دوم را ترجیح می دهند، درباره «ما همواره این کار را به این صورت انجام داده ایم» یا «قانون و نظم» یا «خود انضباطی» و یا «آن را بس خطر بازی کن» صحبت می کنند. آنها را «مشکل پسند (ایراد گیر) » و یا «سخت کوش» می نامند.
 
اگر شما یک متفکر ربع دوم باشید، ترجیح می دهید به صورت زیر بیاموزید و عمل کنید:


_پیروی از دستورالعملها به جای سعی بر انجام کاری به روشی متفاوت.
_انجام مسائل تکراری و مشروح تکلیف.
_آزمون تئوری ها و روشها به منظور یافتن اشکالات آنها.
_انجام قدم به قدم کار آزمایشگاهی.
_نگارش گزارش با توالی درباره نتایج آزمایشها.
_استفاده از یادگیری و آموزش برنامه ریزی شده.
_یافتن کاربردهای عملی دانش فرا گرفته شده؛ تئوری کافی نیست.
_طراحی پروژه ها: زمان بندی کردن، سپس اجرا مطابق با برنامه.


فعالیتهایی برای تمرین تفکر ربع دوم:


_پروژه ای را با نوشتن هر گام با جزئیات طراحی کنید، سپس آن را انجام دهید.
_یک سیستم بازرگانی برای کارهای دفتری و مکاتبات خود تهیه کنید.

 

 

ویژگی های تفکر در ربع سوم:

تفکر ربع سوم، حسی، احساسی، انسان گرا و نمادین است. این ربع با آگاهی از احساسات، هیجانات فیزیکی، ارزشها، موسیقی و ارتباطات سروکار دارد. این ربع برای تدریس و تربیت لازم است. فرهنگ ربع سوم، انسان گرایانه، همیارانه و معنوی است. این ربع، ارزش طلب است. گاندی، از این دسته افراد بود.

 

موضوع ها و حرفه های مورد پسند:

 

افرادی که تفکر ربع سوم را ترجیح می دهند، برای موضوعات خاصی تمایل نشان می دهند و به جای اینکه تنها کار کنند، در فعالیتهای گروهی کار می کنند. معلمان، پرستاران، مددکاران اجتماعی و موسیقی دانها تمایل بسیار شدیدی به تفکر ربع سوم دارند، گرچه موسیقی دانان و آهنگ سازها، هنگام تحلیل و ارزیابی یک موسیقی و اجرای آن، تفکر نوع اول را درگیر می کنند.
افرادی که تفکر نوع سوم دارند، درباره «خانواده» یا «کار تیمی» یا «رشد شخصی» و یا «ارزشها» صحبت می کنند.

 

اگر شما یک متفکر ربع سوم باشید، ترجیح می دهید به صورت زیر بیاموزید و عمل کنید:


_گوش کردن و سهیم شدن در ایده ها.
_برانگیختن خود با پرسیدن دلیل؛ به دنبال معنای تازه ای گشتن.
_تجربه کردن ورودیهای حسی.
_استفاده از فرصتهای مطالعه گروهی و بحثهای گروهی.
_استفاده از مطالعات موردی فرد محور.
_احترام به حقوق و نظرات دیگران، افراد مهم هستند نه اشیاء.
_یادگیری از راه تدریس به دیگران.
_یادگیری از راه لمس کردن، احساس کردن و یا استفاده از ابزار ودستگاهها.
_مطالعه مقدمه یک کتاب برای یافتن سرنخهایی از منظور نویسنده.

 

فعالیتهایی برای تمرین تفکر ربع سوم:


_هنگامی که در یک گفتگو قرار می گیرید، بیشتر زمان را صرف گوش کردن به فرد مقابل کنید.
_در یک گروه مطالعه کنید و یا یک پروزه گروهی انجام دهید.
_در مورد کارهایی که دیگران برای شما انجام داده اند، بیاندیشید و روشی برای تشکر از آنها بیابید.
 


ویژگی های تفکر در ربع چهارم:

 

تفکر ربع چهارم، بصری، کل نگر، نوآور، استعاری، خلاق، تخیلی، مفهومی، فضایی، انعطاف پذیر و شهودی است. این ربع با زمانهای آینده، امکانات، ترکیب، بازی، رویا، دورنمای هدف دار، طراحی استراتژیک، تحول و نوآوری سروکار دارد. فرهنگ ربع چهارم، اکتشافی، مبتکر و آینده نگر است. بازیگوش، مستقل و ریسک طلب است. پابلو پیکاسو و لئوناردو داوینچی، تمایل زیادی به تفکر این ربع داشتند.

 

موضوع ها و حرفه های مورد پسند:

 

افرادی که تفکر ربع چهارم را ترجیح می دهند، موضوعاتی مانند هنر و هندسه و معماری را می پسندند. مؤسسان، کاوشگران، هنرمندان، و دانشمندانی که در تحقیق و توسعه درگیر هستند، تمایل شدیدی به ربع چهارم دارند. از این افراد غالباً اینطور یاد می شود که «در آسمانها سیر می کنند» یا «بی نظم» و یا «رؤیایی و غیر واقع بین» هستند.
 
«بدون بازی با تخیل، هیچ اثر خلاقانه ای تا به حال پا به عرصه وجود نگذاشته است. دِینی که ما به بازی تخیل داریم، غیر قابل محاسبه است.

کارل گوستاو یونگ، انواع روانشناسی، 1923»


«تخیل بسیار مهم تر از دانش است؛ دانش محدود است، اما تخیل جهان را در بر می گیرد. آلبرت اینشتین»


اگر شما یک متفکر ربع چهارم باشید، ترجیح می دهید به صورت زیر بیاموزید و عمل کنید:


_به دنبال تصویر و متن کامل یک موضوع جدید هستید، نه جزئیات آن.
_پیشقدم می شوید و به طور فعال درگیر کارها می شوید.
_شبیه سازی انجام می دهید.
_از وسایل بصری در سخنرانیهایتان استفاده می کنید.
_مسائلی را که پاسخهای ممکن بسیاری دارند حل می کنید.
_زیبایی خود مسئله و راه حل آن را ارج می نهید.
_جلسه طوفان فکری را رهبری می کنید. ایده های عجیب و نه خود تیم مورد نظر است.
_آزمایش می کنید و با ایده ها بازی می کنید.
_امکانات پنهان را بررسی می کنید.
_درباره گرایشها می اندیشید.
_ایده ها و اطلاعات را ترکیب می کنید تا چیز جدیدی بیابید.
_از بحثهای موردی آینده گرا استفاده می کنید.
_فقط برای سرگرمی از روشهای متفاوتی برای انجام کاری استفاده می کنید.


فعالیت هایی برای تمرین تفکر ربع چهارم:


_به تصویر کامل یک مطلب و نه جزئیات آن بنگرید.
_تحقیقی در مورد یک گرایش انجام دهید، سپس حداقل سه حالت توسعه متفاوت برای آینده پیش بینی کنید.
_سؤالهای اگر و آنگاه بپرسید و پاسخهای متفاوتی برای آن بیابید.
_به خود مجال خیال بافی بدهید.
_در زمان حل مسئله، دو یا سه راه متفاوت برای آن بیابید.
_مسائلی را که احتیاج به یورش فکری دارند، حل کنید.
_زیبایی یک طراحی یا معماری یا هر هنر دیگری را ارج نهید.
_با وسایل بازی مختلف بازی کنید.
_نقاشی و طراحی بیاموزید.
_بررسی کنید چه طور موضوع خاصی می تواند با دیگر مطالبی که می دانید، مربوط شود.
_در نگارش و یا زمان توضیح یک مفهوم یا ایده، از قیاس و استعاره استفاده کنید.

با توجه به مطالب مطروحه نتیجه می گیریم که برای داشتن تیمی قوی نیاز به افرادی داریم که در مجموع دارای تمام تمایلات مغزی باشند و این کار با استفاده از ویژگیهای ربع های مغز صورت می گیرد.

 


چگونه به تفکر و تخیل خلاق و نوآور دست یابیم؟


شرکت هایی در اقتصاد نوین موفق خواهند بود که بتوانند یه طور مستمر انتظارات مشتریان را برآورده سازند و از آن نیز فراتر روند. بخشی از این معادله نیازمند وجود عناصری از نوآوری و خلاقیت نزد نیروی کار است. بدون مراقبتهای مستمر از بهبود اوضاع فعلی، سازمان در یک فرایند پیشرفت جزئی و غیر متمرکز قفل می شود، موقعیتی که برخی از شرکتهای انگلیسی که سابقه درخشانی داشته اند، دچار آن شده اند. اما شما چگونه می توانید حس خلاقیت خود را پیدا کنید؟


1.ایمان داشته باشید که می توانید موفق باشید. وقتی ایمان داشته باشید که می توانید کاری را انجام دهید، ذهن شما خود به خود راه های انجام آن رامی یابد. ایمان به راه حل، دست یابی به آن را آسان می کند.


در اینجا دو راه حل ارائه شده است که به شما کمک می کند به یاری ایمان از قدرت خلاقیت برخوردار شوید:


الف) کلمه ناممکن را از فرهنگ لغات خود خارج کنید.


ب) به چیزی بیاندیشید که زمانی دوست داشتید آن را انجام بدهید، اما به دلایلی که آن را ناشدنی می پنداشتید، از انجام ان خودداری کرده بودید. حالا سعی کنید فهرستی از دلایلی که ثابت می کند می توانید آن را انجام دهیدف تهیه کنید. بسیاری از ما، تنها به این دلیل که فکرمان را روی دلایل ناتوانی خود متمرکز می کنیم، آرزوهای خود را به بند کشیده و سرکوب کرده ایم، حال آنکه تنها چیزی که شایسته است ذهن خود را به آن معطوف کنیمف توانایی هایمان است.


2.اجازه ندهید سنتهای دست و پاگیر، ذهن شما را فلج کنند. افکار نو را پذیرا شوید. جستجوگر باشید. راههای جدید را امتحان کنید. در هر کاری که انجام می دهید پیشرو باشید.


در اینجا سه راه را برای مقابله با تفکر سنتی مطرح می کنیم:


الف) به نظرات افراد توجه کنید. فکرهای جدید را پذیرا شوید. با این افکار منفی مبارزه کنید؛ «نتیجه نمی دهد»، «نمی شود»، «بی فایده است».


ب) پیوسته در حال جستجو باشید. خبرهای جدید را امتحان کنید.


پ) پیشرو باشید، نه دنباله رو. نگویید «در جایی که کار می کردم، از این روش برای انجام کارهایمان استفاده می کردیم، بنابراین در اینجا هم باید طبق همان شیوه عمل کنیم» بلکه بگویید: چطور می شوداینکار را بهتر از آنچه که در گذشته انجام می دادیم، انجام دهیم؟


3.هر روز از خودتان بپرسید «چطور می توانم کارم را بهتر انجام بدهم؟» شعار جنرال الکتریک این است: موفقیت مهمترین محصول ماست.


4.از خودتان بپرسید، «چطور می توانم بیشتر کار کنم؟» توانایی یک برداشت ذهنی است.


اگر متقاعد شده اید که انجام بیشتر و بهتر کارها مقرون به صرفه است، این دستورالعمل دو مرحله را انجام بدهید:


الف) مشتاقانه پیشنهادهایی را برای کار بیشتر کار بپذیرید. کسی که مسئولیت کاری را به شما واگذار می کند، در حقیقت روی شما حساب می کند. پذیرفتن مسئولیتهای بزرگتر در کار، شما را برجسته تر می کند و نشان می دهد که ارزش بیشترب دارید.


به قول دکتر شوارتز: «از تجربه های تلخ گذشته آموخته ام که آدمهایی که وقت زیادی دارند، شریک و همکار خوبی نیستند.»


و یا به عبارت دیگر «هر چه وقت کمتری برای درک کار کردن داشته باشم، کارهای بیشتری انجام می دهم.»


ب) روی این نکته تمرکز کنید که «چطور می توانم بیشتر کار کنم؟»
بعضی از این جوابها ممکن است شامل برنامه ریزی بهتر، انضباط بیشتر و یا مختصر . مفید کردن فعالیتهای روزمره، یا کلاً حذف امور غیر ضروری باشد.


5.سوال کردن و شنیدن را تمرین کنید. انسانهای بزرگ فقط می شنوند و انسانهای کوچک فقط حرف می زنند.


این برنامه سه مرحله ای را برای تقویت تفکر خلاق، از طریق پرسیدن و شنیدن اجرا کنید:


5-1.دیگران را تشویق به حرف زدن کنید. در گفتگوهای شخصی یا در جلسات گروهی، با عبارتهای بر انگیزنده نظیر اینها از مردم حرف بکشید:« از تجربیاتت برایم بگو...» یا «فکر می کنید راجع به این کار چکار باید کرد؟» اگر دیگران را تشویق به حرف زدن کنید، به پیروزی دوقبضه ای ئست می یابید. می توانید مواد خامی برای تولید اندیشه های خلاق به دست آورید و در ضمن، دوستان خوبی پیدا کنید. برای به دست آوردن محبت مردم هیچ راهی تضمین شده تر از تشویق آنان به حرف زدن نیست.


5-2.دیدگاههای خود را از طریق پرسشهایی که طرح می کنید، مکح بزنید. اجازه بدهید که دیگران در اصطلاح افکارتان به شما کمک کنند. لازم نیست هر فکری را که به نظرتان می رسد، مانند واژه یا عبارتی که روی یک صفحه طلا نقش بسته است، اعلان کنید. اول جوانب کار را بسنجید.


5-3.به چیزی که طرف مقابل می گوید، خوب گوش کنید. گوش کردن به معنای آن است که اجازه هید حرفهایی که زده می شود، در ذهنتان رخنه کند.

 


6.دید خود را گسترش دهید.


در اینجا دو راه برای محرک های ذهنی وجود دارد:


اول با حداقل یک گروه صنفی که روی مسائل شغلی شما تاثیر می گذارند ملاقات مستمر و ارتباط داشته باشید.


دوم با حداقل یک گروه که بیرون از حوزه علاقه های شغلی شما فعالیت می کنند مشارکت و ارتباط داشته باشید.


7.همه چیز را به پرسش بگیرید.


هیچ چیز فارغ از نقد نیست. با آزادی کامل هر چیز را به طور مطلق به چالش بگیرید؛ هر چیزی که فکر می کنید در راه ایجاد یک سازمان به واقع بزرگ به کار گرفته می شود. اگر خود را در موقعیتی دیدید که می گوید: «آن راه نتیجه نمی دهد، چون همانی نیست که معمولاً کارها را از طریق آن انجام می دهیم»، معلوم می شود که چارچوب فکری درستی ندارید.
8.هر روز را با یک ایده آغاز کنید.


در پایان کار 10 دقیقه بنشینید و فکر کنید که در آن روز کارها را چطور انجام داده اید و چگونه می توانستید آنها را بهتر انجام دهید. در پایان هفته نیز به ایده های خود نظری بیافکنید و ببینید با کدام یک عملا می توانید کنار بیایید. کاملا درست است بیشتر ایده های شما بسادگی انجام شدنی نیست، اما شما آنهایی را می خواهید که چنین باشند.


9.تنوع طلب باشید.


یکی از موانع بر سر راه خلاقیت شخصی ما مسیر عادت شده ای است که برای خود خلق می کنیم. پس خود را از این مسیر بیرون بکشید و راههای جدیدی را بیازمایید. کارهای پژوهشی بخوانید و فقط به رشته تخصصی خود بسنده نکنید، آنگاه ببینید چگونه به کار شما ارتباط پیدا می کنند و چگونه می توانید به کمک آنها کار خود را بهبود ببخشید.


سه راه شکوفا کردن و برداشت ایده ها


1.نگذارید افکار از ذهنتان فرار کنند. آنها را روی کاغذ بیاورید.


2.ایده هایتان را مرور کنید. آنها را دائماً در پرونده ای که در جریان است، ثبت کنید. محل بایگانی شما می تواند یک کمد مجهز یا کشوی یک میز تحریر باشد.


3.ایده هایتان را به کار برید و آبیاری کنید. آنها را رشد دهید. راجع به انها فکر کنید. ایده های متجانس را به هم پیوند دهید. هر مطلبی که به شکلی با ایده شما در ارتباط است، بخوانید.
 

منبع: http://success.parsiblog.com
 
 تهیه کننده و واسطه : مهدی شجاعی