رییس مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP) برای سفری کوتاه به تهران آمد.

 


 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر فرناندو کوودو رودریگز، رییس مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام عصر امروز - ساعت 17 - در سالن کنفرانس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در فرمانیه با عنوان «تورم، کشف ذره هیگز و آینده فیزیک بنیادی» سخنرانی می‌کند.

کوودو، شب گذشته در نشستی با حضور جمعی از روزنامه نگاران علمی به سوالات مختلف آنها در زمینه فیزیک انرژی‌های بالا، فعالیت‌های مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام و برنامه های آتی آن که امسال پنجاهمین سال تاسیس‌اش را جشن می‌گیرد، پاسخ داد.

وی گفت: مرکز تحقیقات فیزیک نظری علاوه بر فیزیک و ریاضیات کاربردی به حوزه هایی نظیر نوروساینس نیز که به فیزیک و محاسبات نزدیکند می پردازد البته هدف در نهایت حل مسائل آنها با فیزیک است.

کوودو خاطرنشان کرد: قرن بیست و یکم را قرن زیست شناسی خوانده اند و البته نه قرن زیست شناسان! چون این فیزیکدان‌ها هستند که باید مسائل زیست شناسی را حل کنند!

وی درباره پیش بینی خود از آینده فیزیک انرژی‌های بالا در دو حوزه تئوری و کاربردی گفت: با تقویت شتابگر سرن مطمئنا رهیافت‌های مهمی در زمینه فیزیک ذرات خواهیم داشت و سوالات مهمی درباره ذره هیگز مطرح است که با کشف ذرات ابرتقارن احتمالا به بسیاری از این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

گزارش کامل گفت‌ و شنود پروفسور کوودو با خبرنگاران طی روزهای آینده ارسال خواهد شد.

دکتر کوودو که استاد فیزیک انرژی بالا در دانشگاه کمبریج است در سال 1956 در کاستاریکا متولد شده و تحصیلات خود را در گواتمالا پی گرفته است. وی دوره دکتری را در سال 1986 زیرنظر پروفسور استیون وینبرگ، برنده جایزه نوبل در دانشگاه تگزاش در آستین به پایان برده و تحقیقات خود را در زمینه نظریه ریسمان در سرن، دانشگاه مک‌گیل کانادا، موسسه فیزیک نیوشاتل در سوئیس، آزمایشگاه ملی لوس الاموس آمریکا ادامه داده است. وی که مدتی استاد فیزیک دانشگاه (UNAM (Mexican National Autonomous University بوده از سال 1998 به هیات علمی دانشکده ریاضیات کاربردی و فیزیک نظری دانشگاه کمبریج ملحق شده است.

پروفسور کوودو از اکتبر 2009 ریاست مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام در تریست ایتالیا را از دکتر کاتپالی سرینیواسان، رییس سابق مرکز و رییس فعلی موسسه پلی تکنیک دانشگاه نیویورک

تحویل گرفته است.

مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP) نام مرکزی علمی-آموزشی است که عبدالسلام دانشمند پاکستانی و برنده جایزه نوبل فیزیک، در سال ۱۹۶۴ در ۱۰ کیلومتری شهر تریست ایتالیا تأسیس کرد. این مرکز تحت توافقنامه سه جانبه میان دولت ایتالیا، یونسکو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) فعالیت می‌کند.

هدف این مرکز توسعه و ایجاد انگیزه در تحقیق و تحصیل رشته‌های پیشرفته به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. با وجود اینکه نام اولیه مرکز کماکان حفظ شده است، فعالیت‌های آن اکثر جنبه‌های علم فیزیک و کاربردهای آن را در بر می‌گیرد.

ماموریت مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام، تقویت مطالعات و پژوهش‌های پیشرفته در علوم فیزیکی و ریاضی به ویژه با پشتیبانی از کشورهای در حال توسعه، توسعه برنامه های علمی سطح بالا با در نظر داشتن نیازهای کشورهای در حال توسعه و تامین پایگاهی بین‌المللی برای ارتباطات علمی بین دانشمندان تمام کشورها، پژوهش با بالاترین استانداردهای بین‌المللی و ایجاد محیط مساعد پژوهشی برای تمام جامعه است.