«اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است.»
در این جا با تکنیک «PQRST» که مخفف کلمات، «Preview» مرور اجمالی، «Question» سوال، «Read» خواندن، «Self-Recitation» تلقین و تکرار و «Test» آزمون است، آشنا می شوید.
مرحله P؛ مرور اجمالی:
در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصویری پیدا کنید. این کار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس های آن انجام داد و مهم ترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تأمل کرد.
خواه نا خواه به ذهنتان خطور می کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل ها و نحوه سازماندهی آنهاست.
مرحله Q؛ پرسش کردن:
عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش هایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می یابید. باید از خود بپرسید: « مطالب عمده ای که مولف میخواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟»
مرحله R؛ خواندن:
در این مرحله گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش هایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می دانید ارتباط دهید. پس می توان واژه ها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولاً می بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژه ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد یتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخوانده اید یادداشت بر ندارید این کار کمک می کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.
مرحله S؛ تلقین و تکرار:
پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در ان مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود ، روش موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید، اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوبد که آنها را درست و کامل به یاد آورده اید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپرده اید. این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.
مرحله T؛ آزمون:
پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشت های خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می اورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصل ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیافزایید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، در دروس تخصصی بلافاصله پس از خواندن آن و در دروس عمومی یک یا دو روز بعد از مطالعه آن فصل است.
پژوهش های انجام شده نشان می دهد که روش «PQRST» بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای یادگیری فعالانه مطالب صرف کنید.
بر اساس پژوهش های انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش «PQRST» پیروی کنید خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.
مطلب فوق در اکثر آموزشگاه های مطرح ارائه می شود اما متاسفانه جستجوی بنده برای پیدا کردن منبع اصلی آن بی نتیجه ماند. البته قابل ذکر است این مطلب در زمان حضورم در یکی از همین آموزشگاه ها به عنوان مشاور تحصیلی به دستم رسید و شخصا از آن سود بردم.
«مهدی شجاعی»
یادمه از این تکنیک منم زمان اماده شدن برای کنکور سالهای قبل استفاده می کردم فقط اون قسمتش که باید از خودم امتحان بگیرم رو میپیچوندم!! :)
روخوانی روزنامه وار هم واقعا در حافظه طولانی مدت اثر میزاره اینم به شخصه تجربه کردم .
با سپاس فراوان از اقای مهدی شجاعی :)