و اگر دیر نباشه به ترم بالایی ها

با سلام
معمولا وقتی دانش آموزی وارد دانشگاه می شود کمی طول می کشد که با محیط جدید وفق پیدا کند. در دو ماه اول شاید به خاطر همین ناآشنایی با محیط افت تحصیلی داشته باشد. المپیادی ها از طریق اساتیدشان با محیط آشناتر بودند برای همین زودتر خودشان را پیدا کردند.

اگر تا کنون در درس ها نتیجه ی مطلوبی نگرفتید خیلی نگران نباشید اما با جدیت برای جبران ضعف تا آخر ترم از همین الان برنامه ریزی کنید. چیزی که از این پس باید بکنید آن است که "خودتان با خودتان" رقابت کنید. کاری نداشته باشید کی چه نمره ای گرفت. المپیادی ها چه کردند ؟شاگردان ممتاز کنکور چه کردند و....؟ کسانی موفق می شوند که ذهن خود را با این چیزها مشغول نکنند. به علاوه با مشغول نکردن ذهن با این که کی چی نمره ای گرفت این شانس را خواهید داشت که دوستان بهتر و قابل اتکا تری بیابید. منظورم از این که خودتان با خودتان رقابت کنید آن است که هر روز سعی کنید بیشتر در درس ها کوشا باشید و بیشتر مطلب یاد بگیرید و تمرین حل کنید. چنان که بارها گفته ام کیفیت درس خواندن مهمتر از زمانی است که برای درس خواندن می گذاریم.

روش درست درس خواندن این نیست که کتاب ها و مقالات را برداریم و همین طوری زیر سطور خط بکشیم یا با مارکر آنها رنگی کنیم یا از رویش مشق بنویسیم. خواندن صحیح مطالب زمانبر است. هرجمله را که می خوانید باید ببینید نسبتش با آن چه که قبلا آموخته اید چیست. آزمایش ذهنی ترتیب دهید و ببینید چه طور این مطلب را درآزمایش ذهنی تان می توانید بیازمایید. تمرین ها را با چند روش و با شرایط مختلف حل کنید. با دوستان درسخوانتان در مورد امکان های مختلف بحث کنید.

قبلا گفتم کنتراتی درس بخوانید. برای خودتان deadllineبگذارید که من تا آخر این هفته باید فلان مطلب را یاد بگیرم(نه آن که بهمان کتاب را بخوانم. بسیارند کسانی که وقت زیادی هم برای خواندن کتاب ها می گذارند اما دست آخر یاد نمی گیرند.)

موفق باشید

منبع : http://yasaman-farzan.blogfa.com/


«مهدی بشکنی»